Dag 5, dinsdag 23 mei - Reisverslag uit Marchiennes, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 5, dinsdag 23 mei - Reisverslag uit Marchiennes, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 5, dinsdag 23 mei

Door: Arie jr.

Blijf op de hoogte en volg Arie

23 Mei 2017 | Frankrijk, Marchiennes

Toevoeging aan verslag van gisteren, n.a.v. de reactie van mijn vriend Hans, die vogels in de verslagen tot nu had gemist: "Langs het water fietsende, hoorden we verschillende vogels zingen in het riet. Genoemd kunnen worden: de rietzanger, de kleine karekiet, de rietgors, de nachtegaal en de braamsluiper. Het was een waar vogelorkest. Ik dacht nog, dit zou mijn vriend Hans geweldig hebben gevonden, zoveel vogels. Ook door de lucht vloog er regelmatig een vogel voorbij, de meest voorkomende was toch wel de houtduif." Einde toevoeging.

Vanmorgen ging ik om 7 uur naar buiten, naar de tuin, begon de ezel toch als een idioot te balken. Ik liep naar hem toe, waarop de honden des huizes jaloers werden en alledrie hard begonnen te blaffen. Hierna gooide de heer des huizes het slaapkamerraam open en schreeuwde naar de honden: A la maison, a la maison!!! De honden waren goed afgericht en dropen met de staart tussen de benen naar binnen. Het leek mij verstandig om hetzelfde te doen. Na het ontbijt en toch wel een hartelijk afscheid, reden we de Vlaamse Ardennen in. Flink glooiend, over landweggetjes en door kleine dorpjes, kwamen we rond het middaguur aan in Tournai (Doornik), gelegen aan de Schelde. Oud lief stadje met een enorme kerk, deels romaans en deels gotisch. Kerk stond voor een groot deel in de steigers. Na enkele weesgegroetjes en uiteraard de stempel, reden we de stad uit langs de Schelde. Ik moest nog even langs de buitensportwinkel want de onderkant van de waterdichte bagagezak was losgelaten en daardoor niet meer waterdicht (koop nooit bij Perry Sport). Deze vervangen door een Ortlieb, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Vervolgens een eindje langs de Schelde gereden, en toen: la frontière, vive la France! Mijn Franse lerares Frans, Isabelle, leest mee dus vanaf nu moet ik goed oppassen wat ik schrijf in het Frans. We passeerden dus de Franse grens, na bijna 5 dagen fietsen. Hierna ging het een stukje door een bos en kwamen we aan bij onze chambre d'hôte. Weer een mooie villa met een enorme tuin. Wat hebben deze pelgrims het toch weer getroffen!

  • 23 Mei 2017 - 21:38

    Hans:

    Zo kennis je weer, Arie. Nog een tip: Maak alleen landscape foto's, dat scheelt nek-klachten.

  • 23 Mei 2017 - 22:03

    Silvia:

    Hans daar ben je me net voor. Foto's zijn mooi. Verhaaltjes zijn erg leuk geschreven. Verheug me op morgen.


  • 23 Mei 2017 - 22:22

    Alie:

    Hallo jullie twee

  • 23 Mei 2017 - 22:24

    Joop Homan:

    Leuke teksten waar je elke dag naar uitziet. Arie 2 toont gelijkenis met Bert Wagendorp althans op de eerste foto. Ook qua schrijfstijl. Good luck.

  • 23 Mei 2017 - 22:43

    Ben:

    Ik verwed er een fles miswijn onder dat o.l. Heer er voordat de Aries in Santiago arriveren Hij er tenminste 2discipelen bij heeft.

  • 23 Mei 2017 - 22:44

    Alie:

    Hallo jullie twee, en de rest van mijn tekst is niet overgekomen, hopelijk nu wel. Wim en ik waren ook vandaag in Tournai, jammer dat wij dat niet wisten van elkaar. Ik heb wat geschreven op fb, wij waren in Froyennes, omdat daar waarschijnlijk Wims achternaam vandaan komt ( Froyen) tevens in het archief van Tournai, later ook nog Lille bezocht. Jullie morgen weer een fijne fietsdag.

  • 23 Mei 2017 - 22:57

    Raymonde:

    Super leuk jullie reisverslag Arie. Bijzonder om zo'n trip met je vader te maken Het is wel stil op jullie kamer zonder jou. Maar afgelopen 2 dagen kun je beter op de fiets zitten want de koeling is bij AZ kapot. Goede kick-off van iDS project gehad gisteren. Dat mis je dan weer wel. :) Goede reis verder en doe voorzichtig!

  • 23 Mei 2017 - 23:03

    Loes:

    La douce France, bofferds, en dat met dit prachtige weer. Dat nemen ze jullie niet meer af.
    Weer een mooie dag gewenst morgen, doe voorzichtig!

    Liefs

  • 23 Mei 2017 - 23:21

    Fleur:

    Wat klinkt dat weer als een klok, jullie verslagje, en wat zijn jullie al flink opgeschoten... Frankrijk alweer, wauw! Nog maar 1 landsgrens te passeren en jullie zijn er al bijna.
    Zeg, Perry Sport is al bijna ter ziele, maar deze bijdrage hierboven zou wel eens de doodsteek kunnen betekenen voor dat bedrijf. Was dat wel de bedoeling? Nou ja, als je slaapzak maar droog blijft! Welterusten!

  • 24 Mei 2017 - 12:06

    Helen:

    Hallo Arie(s), complimenten voor de leuke reisverslagen! Super dat we op deze manier met jullie mee kunnen genieten. Ik hoor je gelukkig niet meer klagen over je verkoudheid Arie, dus die heb je er kennelijk mooi uit gefietst. Het is stil op de kamer zonder jou, maar gelukkig heeft Erik het dinsdag een beetje goed gemaakt en hebben we gezellig samen koffie gedronken. Volgende week vertrekken wij ook naar Spanje, maar dan wel met het vliegtuig..... ( : We zullen boven Frankrijk naar jullie zwaaien. Goede reis en doe voorzichtig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 20493

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: