Dag 9, zaterdag 27 mei - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 9, zaterdag 27 mei - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 9, zaterdag 27 mei

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

27 Mei 2017 | Frankrijk, Chartres

Chartres! Mon dieu, wat een kathedraal. Dat zal de Middeleeuwse mens ook gedacht hebben. Hun wereldbeeld was gericht op God. Hoe hoger de kerk, des te dichter bij de hemel. In Chartres wordt die afstand nog eens verkleind omdat de kathedraal op een heuvel staat. Het is één van de eerste gotische kerken en in die tijd, we hebben het over rond 1200, was hij de grootste. Maar ik loop vooruit op onze pelgrimage. Vanmorgen verlieten we onze Portugees-Frans-Duits hotelletje en, fokkerdefok, meteen steil omhoog, 7 km lang, tot wel 8%. Het was heet, broeierig weer. Gelukkig ging het daarna gezwind omlaag, naar het dal van de Seine. Maar als je van de ene kant het dal inkomt, dan moet je er aan de andere kant weer uit. Dus, fokkerdefok, nog een keer lang en steil omhoog. En dat om het hemd van Maria te zien, dat, zoals jullie in het vorige verslag hebben kunnen lezen, in de kathedraal van Chartres wordt bewaard. Nadat we het dal van de Seine hadden verlaten, kwamen we in wat rustiger fietswater. We kwamen meerdere keren de Nederlandse e-bikers tegen. Zonder accu kunnen we ze aardig bijhouden. De laatste 20 kilometer, van de 95 die we vandaag hebben afgelegd, viel reuze mee. Langs een mooi fietspad aan de oever van de Eure in een bossige omgeving werden we Chartres binnen geleid. We kwamen om 5 uur aan, dit keer in de jeugdherberg, met speciale pelgrimskamers (houten bedden, kruis aan de muur, wijwaterbakje). Geen jeugd gezien hier. Lekker gedoucht, en de stad ingegaan om uitgebreid de kathedraal te bezoeken. Dat was zeer de moeite waard. Hoog, heel hoog, veel gebrandschilderde ramen, dikke pilaren. En voor een gotische kerk vrij sober, weinig bling bling. En inderdaad, daar hing het hemd van Maria. Het schijnt dat ze die destijds hebben verruild voor de edele delen van een of andere heilige. Dat trok te weinig pelgrims. De meeste pelgrims waren mannen en als man kijk je natuurlijk liever naar een dameshemd dan naar uitgedroogde verschrompelde edele delen. En zo ging dat in de tijd. Er was een levendige productie van en handel in relikwieën. Kerken streden om de meest bijzondere. Dat trok de meeste pelgrims en die brachten geld in het laatje. De kathedraal moest toch ergens van betaald worden. Het orgel begon te spelen, de kerk dreunde, we kregen kippenvel. Wat voor een indruk moet dat niet hebben gemaakt op de diepgelovigen van vroeger?

• 27 Mei 2017 - 22:34

Alie:

Hallo jullie twee,
    Ik lag al op jou verslag te wachten, nog steeds boeiend, en leerzaam Arie jr. voor morgen veel fiets plezier en ik verheug op je volgende verslag, knuf.

• 28 Mei 2017 - 01:12

Paul:

Continuer.... : D

• 28 Mei 2017 - 11:09

Erika & Pol Muizen (B):

Prettig jullie te volgen ! En prettig geschreven ook.
    Jullie zijn helemaal in de sfeer...
    Vraagje: wij vonden een ronde schijf met Heerlen op gedrukt en achteraan een cijfer.
    Van jullie? Belangrijk?
    Nog een fijne reis verder.
    Pol & Erika

• 28 Mei 2017 - 11:18

Floris:

Nog steeds de vaart er goed in zo te lezen! Op een paar fokkerdefokjes na gaat alles best soepeltjes toch? Ik las zojuist pas in het reisverslag van 'dag 0' dat het vooral een sportieve uitdaging is en niet zozeer een pelgrimage. Nu begrijp ik ook beter waarom er regelmatig zwaar getafeld wordt en de alcoholpercentages worden afgestemd op de hellingpercentages van het te bedwingen terrein: jullie hebben behoefte aan extra uitdaging! Terwijl de wielersportwereld deze dagen alleen maar oog heeft voor de Giro d'Italia, vindt de ware fietsprestatie van dit moment plaats door nog twee onbekende poldertitanen. Voor jullie geen high tech energydrinks of -gels; jullie maken het je juist extra zwaar met het drank- en voedingspatroon van een bootwerker, gebrek aan focus (denk maar niet dat Tom Dumoulin na een etappe nog een kathedraaltje gaat bezoeken hoor), en belastende familiaire verantwoordelijkheden. Ik doel op Arie sr, die zijn slecht getrainde zoon met bemoedigende peptalks en af en toe zelfs een duwende hand in de rug door de dag moet helpen. Ga er maar aan staan. Op zijn persoonlijke reisblog las ik dat hij lang getwijfeld heeft of hij deze uitdaging wel moest aangaan, maar na smeekbedes van Fleur ("maak een mán van hem!") is hij overstag gegaan. Een positieve noot: de inderhaast ingepakte zijwieltjes heeft hij nog niet op de fiets van zijn zoon hoeven monteren! En we zitten toch al in week 2. Vooruitzichten zijn dus goed. Hoop dat jullie vandaag ook weer een voorspoedige etappe hadden en een aangename "après cycle"!

• 28 Mei 2017 - 15:02

Fleur:

Maar Floris, .....hoe WIST je van die smeekbede? Dat zou toch geheim blijven? Ik ga eens kijken op dat private blog van Sr waar vertrouwelijkheden geopenbaard blijken te worden.
    Persoonlijk had ik best willen meefietsen tot aan Chartres, waar ik zo graag die heilige edele delen had willen bewonderen. Maar toen Arie me had verteld dat die inmiddels verkwanseld waren in ruil voor een Maagdelijk hemdje, heb ik er toch maar van afgezien. Daar ga ik geen 800 km voor ploeteren. Een echte man daarentegen draait daar zijn hand niet voor om natuurlijk. Nu deze missie is geslaagd (Jr heeft aan Sr kunnen bewijzen ook een Echte Man te zijn, die net zo gemakkelijk een 8% helling neemt als een 8 % Kloosterbier), vind ik het wel mooi geweest. Wat mij betreft keren ze weerom. En wel vandaag nog. Zijn ze volgend weekend weer terug, wat een heerlijk vooruitzicht! X

• 28 Mei 2017 - 22:14

Danie:

Blijft leuk om je verhalen te lezen Arie en ik snap als medeslachtoffer van vroeger als geen ander wat je moet meemaken met onze vader. Heb tenslotte dat trauma niet voor niks gekregen.

Dus dat bier dagelijks is gewoon nodig. Jammer dat we dat vroeger nog niet mochten. Had ons een hoop ellende gespaard.

Kusjes je zus xx