Dag 14, donderdag 1 juni - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 14, donderdag 1 juni - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 14, donderdag 1 juni

Door: Arie sr

Blijf op de hoogte en volg Arie

01 Juni 2017 | Frankrijk, Angoulême

Vandaag doe ik, Arie sr, het verslag. Dat gefantaseer van die zoon van mij, dat gelooft toch niemand. En dat zit maar te dromen op de fiets. Het wordt tijd dat we de Pyreneeën in gaan. Dan droomt hij wel een toontje lager. Ik moet hem ook goed in de gaten houden. We zijn nog geen kerk binnen of hij gaat met zijn camera zogenaamd naar de gebrandschilderde ramen. Maar ondertussen staat hij te praten met een leuk Frans gidsenmeisje. Ja ik oefen mijn Frans, zegt hij. Vanmorgen heb ik hem daarom tijdens het ontbijt streng toegesproken. Arie, zei ik, als jij onze Orde tot schande brengt, dan scheiden onze wegen. Zo, daar had hij niet van terug. Soms moet je als vader streng zijn, zelfs als je zoon 51 is. Hij verzekerde mij dat hij absoluut niet van plan was om verkeerde dingen te doen en dat hij eeuwig trouw zou zijn aan zijn bloem in Alkmaar. Ik geloof hem.
We begonnen de dag met een lekker ontbijt, gebakken spek met eieren, dankzij de Ierse uitbater van onze auberge. Het Franse ontbijt bestaat meestal alleen maar uit een croissant, stuk baguette en jam. Eindelijk krachtvoer voor ons fietsers. We vertrokken met mooi weer, warm. We trokken door een zeer heuvelachtig landschap. En gezien het geaccidenteerde terrein hadden we besloten om niet zo ver te gaan. Verder was Arie jr zeer blij dat hij een ouwe-lullenverzet op zijn fiets had laten monteren, overigens was dat op mijn advies. Ons eindpunt was de stad Angoulême. Maar Arie jr wilde graag de bronnen van de rivier de Touvre opzoeken. Die lagen vlak bij de stad. Bij de bronnen hadden we onze slaapplek uitgezocht, met een biertje erbij, en gelukkig was er nog een plek vrij. Maar zoals de voorgaande dagen, moesten we toch weer klimmen om naar ons adres te komen. Zo fietsten we alsnog 80 km. Dankzij de navigatie van Arie jr zijn we zonder omrijden op ons adres terechtgekomen. In totaal hebben we vandaag 769 hoogtemeters afgelegd, tot nu toe onze zwaarste dag.

• 01 Juni 2017 - 22:28

Fleur:

Ha! Nu is eindelijk duidelijk waar Arie jr zijn schrijftalent vandaan heeft. De appel valt weer eens niet ver van de boom, vader & zoon hebben beiden dezelfde hoogst vermakelijke schrijfstijl. Ik was blij dat ons vandaag de ontmoeting met een herderinnetje of variant daarvan bespaard is gebleven. Kan ik eindelijk weer eens gerust slapen.
    En dat bovenstaand verslag echt van de hand van Sr is, blijkt wel uit termen als "geaccidenteerd" terrein, die alleen de Echte Fietser kent, en de exacte vermelding van de hoogtemeters. Ik ben blij dat Sr zoonlief de Pyreneeën in gaat drijven. Dat zal hem flink afmatten, wat toch ook hoort bij het het waarachtige pelgrimsbestaan. Hoe steiler de bergen, des te minder zondige gedachten. Zo werkt het gewoon. Succes morgen!

• 01 Juni 2017 - 22:29

Carla Beumer:

Ha Arie sr., jullie hebben het maar zwaar met al die verleidingen die op de loer liggen;-).
    Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Heb je al een bijzondere wijn ontdekt voor onze wijnproeverij? Volgens mij gaat ie goed en hebben jullie, behalve de ongetwijfeld ook serieuze gesprekken, ook een boel lol samen en zo hoort het ook. Blijf genieten en veel succes verder met jullie camino en vélo.
    Groetjes, Carla Beumer

• 01 Juni 2017 - 22:38

Arie De Wit:

Dag Carla, onze fietstocht verloopt uitstekend. Over twee dagen zitten we in St. Emilion. De verleiding is groot om een flesje mee te nemen, maar we moeten nog de bergen in en elke kilo is dan teveel. Groetjes aan iedereen.

• 01 Juni 2017 - 22:41

Jan:

Hallo Aries,

Alweer een herinneringsmomentje. Toen wij Angouleme binnenreden was het ontzettend heet en moesten we ook nog een heel eind omhoog. Maar ...... jullie gaan nu de Bordeaux streek tegemoet.
    Carla vraagt of je al wijntjes ontdekt hebt. Wij wel toen we daar waren. In de Bordeaux Chateau le Tros, wij vinden dat een aanrader. Vergeet na Bordeaux vooral ook niet te genieten van les Landes. Nu fiets je daar lekker luxe doorheen, maar bedenk dat, toen de pelgrims er vroeger doorheen liepen, het één groot moeras was vol met malaria muggen.
    Ja, de huidige orde-leden hebben het toch een stuk minder moeilijk.
    Veel plezier verder,
    Jan Meesters