Dag 7, donderdag 25 mei - Reisverslag uit Moyvillers, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 7, donderdag 25 mei - Reisverslag uit Moyvillers, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 7, donderdag 25 mei

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

25 Mei 2017 | Frankrijk, Moyvillers

Naar aanleiding van enkele reacties op het verslag van gisteren, hebben we vandaag boetedoening gedaan om meer tot de kern van de pelgrimage te komen. De zadels hebben we er wel op gelaten. De Orde van de Zadelpen - zie de reactie van Floris - is namelijk een nonnenorde. We willen absoluut niet de zonde begaan door met ordes van het andere geslacht mee te liften. Onze boetedoening bestond uit het volgende. Ten eerste meer dan 100 km afgelegd - 110 om precies te zijn - in de smorende hitte. Ten tweede twee kerken bezocht én een abdij met echte monniken. Ten derde geen 0,5 liter Affligem genuttigd, doch slechts 0,25 liter. Ten vierde geen slagroom en als laatste de blik zoveel mogelijk ten hemel gericht. Dat laatste was bij nader inzien niet zo handig vanwege al die kuilen in het Franse wegdek. Onze lieve Heer was erg tevreden met ons want hij steunde ons in de rug met een heerlijke zuidoostenwind zodat we vlogen als een speer over zijn wegen. Zijn wegen gingen vandaag glooiend door met koolzaad begroeide akkers, prachtig geel. Ook hier klonken de veldleeuweriken in het zwerk en er waren ook veel geelgorzen te horen, hun liedje is goed herkenbaar aan de eerste noten van de 5e van Beethoven. In Noyon staat een mooie kathedraal maar daar werden we geweerd omdat er een mis gaande was. Op vertoon van ons pelgrimspaspoort en met de toezegging dat we uiteraard de mis wilden volgen, mochten we toch naar binnen. Na de kathedraal vanaf de achterzijde van het schip te hebben bewonderd, verlieten we hem weer snel via een klein zijdeurtje. Onze middaglunch van uiteraard droog brood (nou vooruit met een heel klein plakje kaas) namen we op het terrein van een Cisterciënzer abdij, gesticht door niet minder dan Bernardus van Clairvaux, heel bekend onder ons pelgrims, aan het begin van de 11e eeuw. De abdij is nog steeds in functie, met echte monniken in bruin habijt. In hun tuin staan de ruïnes van een gotische kerk. Een heerlijke plek voor een contemplatief gebed over de vergankelijkheid van het bestaan. Hierna ging onze route door de bossen van Compiègne, al sinds de Middeleeuwen het jachtgebied van vele Franse vorsten. We maakten een kleine omweg naar het spoorrijtuig waarin na WO1 de vrede werd getekend. De wagon staat er nog steeds en is ingericht als museum. WO1 heeft in deze regio diepe wonden achter gelaten. En nog elk jaar komen mensen om door granaten die in de bodem zitten. Ik moet dus niet te diep het veld inlopen als ik moet plassen.
We hebben er nu 7 dagen opzitten, zitten vlak boven Parijs, en hebben 600 km afgelegd. We zitten op een kwart van onze pelgrimage!

• 25 Mei 2017 - 22:50

Paul:

Super. Nog 21 van die mooie verhalen!

• 25 Mei 2017 - 23:08

Danie:

Hallo pelgrims

Het rijtuig waar nu het museum in is gehuisvest is een kopie. Het echte rijtuig werd in opdracht van hitler verwoest na de vernedering van het tekenen vd Duitse capitulatie in hetzelfde rijtuig waar de vrede werd getekend na de 1e wereldoorlog.

• 26 Mei 2017 - 01:04

Fleur:

Heerlijk verslag weer. Alsof we met jullie meezoeven. Volgens mij hebben jullie nu wel genoeg boete gedaan, hoor. Voeg morgen de liters Affligem maar weer toe, met de slagroom erbij, want het lijkt me zeer onverstandig bij deze hitte en met dergelijke afstanden te gaan beknibbelen op de eerste levensbehoeften. Straks val je nog flauw...of is dat de bedoeling zodat er weer een verpleegstertje ten tonele moet komen? Jullie zien er overigens patent uit beiden, houden zo. Liefs!

• 26 Mei 2017 - 08:32

Edith :

Lieve jongens, ik geniet dagelijks van jullie verslag en van het commentaar van Fleur!
    Wat een heerlijk avontuur. Mijn diepste respect.
    Omhelsd, en blijf voorzichtig, Edith