Dag 8, vrijdag 26 mei - Reisverslag uit Seraincourt, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 8, vrijdag 26 mei - Reisverslag uit Seraincourt, Frankrijk van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 8, vrijdag 26 mei

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

26 Mei 2017 | Frankrijk, Seraincourt

We zijn onze 2e week begonnen. We bevinden ons ten westen van Parijs, morgen gaan we naar Chartres, een belangrijke etappeplaats voor pelgrims, beroemd door zijn kathedraal en door de relikwieën van het hemd van de maagd Maria. Daar gaat ons pelgrimshart sneller van kloppen. Vandaag 90 km geklokt, het was een erg warme dag. We hadden de wind mee, maar de heuvels tegen. Hadden we de ene heuvelrij bedwongen, doemde de volgende op. We hebben ongeveer 7 heuvelrijen gehad, op en weer af, en dat 7 keer. En daar zaten pittige hellingen tussen van 8%. Het ging prima met mijn achillespees. Ik voel hem nog wel maar ik kan mijn vader makkelijk bijhouden. We passeerden leuke dorpjes met kleinschalige landbouw, gedrapeerd in een afwisselend fraai landschap. We kwamen een Nederlands stel tegen van begin 60, uit Waddinxveen, dat de St Jacobsroute aflegt op e-bikes. De vrouw bepaalde de route met een GPS waarvan ze niet wist hoe die werkte, en daarom voorover op het stuur lag om de routebeschrijving vanuit het gidsje te lezen. Toch lastig, zei ze met onvervalst Rotterdams accent, als het boekje zegt 'aan einde dorp rechts', en je ziet niet wat het einde van het dorp is. Ik ben benieuwd of ze in Santiago gaan aankomen.
We kwamen tegen 4-en aan in een klein hotel in een klein dorpje, dat gerund wordt door een leuke jonge vent, een Portugees die geboren is in Duitsland en in Frankrijk woont vanwege l'amour. Samen met zijn Franse vrouw bedrijft hij het hotel en het restaurant. Het liefst zou hij in Duitsland wonen want hij vindt Frankrijk een ongeorganiseerd land. Hij heeft hier wel leren koken, want dat kunnen ze in Duitsland niet, en we genoten van de 'plat du jour': een Portugees gerecht van bakeljouw, aardappeltjes, safraanrijst en sla. Met een heerlijke koude mousserende Portugese wijn, die in combinatie met de chocolademousse als dessert, hemels smaakte. In de hemel is geen bier en daarom drinken we het hier. Hetzelfde geldt voor wijn volgens onze pelgrimsalmanak. Deze uitspatting zal wel weer tot enkele kritische reacties leiden. Uit voorzorg haal ik vanavond het matras van mijn bed en slaap op de houten onderplank. In het hotel ontmoetten we verder nog een Nederlandse man van 66 die naar Santiago fietst, alleen. Hij was dinsdag (!) vertrokken (het is nu vrijdag) en legt zo'n 160 km per dag af. Hardlopers zijn doodlopers, of datzelfde voor fietsers geldt weet ik niet. Ik hoop het niet voor hem. Waarschijnlijk is hij van de Orde van de Laagvliegers. Ze zijn met heel weinigen en moeilijk in het veld waar te nemen. De grootste kans om ze te treffen is tijdens het avondmaal, want 's morgens zitten ze voor 6 uur al weer op het zadel. Wij niet, wij ontbijten om 7:30 uur.

  • 26 Mei 2017 - 23:38

    Sonja:

    Hallo mannen van staal, Arie jr. ik ken je niet maar je vader wel.
    Ik geniet van je smakelijke verhalen, er is een schrijver aan je verloren gegaan!
    Ik wens jullie een goede reis en vooral de zegen van boven.

    Hartelijke groeten,
    Sonja Gijsbers van Wijk

  • 27 Mei 2017 - 14:10

    F.:

    Wat zien jullie foto's er prachtig en heerlijk uit! ik wou dat ik dat hemelse avondmaal met jullie had mogen mee genieten gisteren! Maar ja, om voor een mousserende Portugees nu 7 heuvels over te moeten fietsen, dat gaat mij te ver. Dus het blijft bij het genieten van jullie verhalen
    Alhoewel, wij hier in Holland mogen ook niet klagen! Waanzinnig mooi zomers weer. Ben benieuwd wat je van Chartres gaat vinden. En niet onder het hemd van de maagd kijken, hè! Anders is het de rest van de reis op houten britsen slapen. Liefs F

  • 27 Mei 2017 - 19:15

    Harm:

    Je hebt al mooi wat kilometers in de benen Arie en zo te lezen gaat het je goed af en verveelt het nog niet. Dat eerste weekje is voorbij gevlogen, voor mijn gevoel. Dus dat zal voor jullie vast en zeker nog veel meer gelden met al die leuke ontmoetingen en belevenissen onderweg. Veel plezier morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 20492

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: