Dag 21, donderdag 8 juni - Reisverslag uit Bailo, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 21, donderdag 8 juni - Reisverslag uit Bailo, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 21, donderdag 8 juni

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

08 Juni 2017 | Spanje, Bailo

We zijn in Spanje! Fijn dat jullie ons trouw volgen en reacties plaatsen en we hopen dat jullie dat blijven doen. Want het avontuur is nog niet voorbij! 900 km liggen voor ons. De klim gisteren was zo bijzonder, daar blik ik nog even op terug. Mijn reactie: Godallemachtigkolereshitterdeshitduizendbommenengranaten!!!!!! Zo, dat is er uit. En dan heb ik mijzelf nog behoorlijk gecensureerd want als pelgrim dien je je devoot voor te doen. De eerste 45 km gingen soepel omhoog. We moesten nog stoppen voor een herderinnetje dat met haar schaapskudde ons tegemoet kwam. Ik dacht, die mist nog in het rijtje apothekersassistente-verpleegster-gidsenmeisje-serveerster-kamermeisje. Ik wilde tegen mijn vader zeggen, fiets jij maar alvast door, maar dat kon niet want de schaapskudde besloeg de hele breedte van de weg. Maar schapen stoppen niet, ik riep nog, dit zijn de mooiste schapen die ik ooit heb gezien, maar mijn woorden gingen verloren in de wind. We hadden ook eigenlijk geen tijd voor een gesprek over het mysterie van het leven, want we moesten naar boven. Dat begon dus soepel, dankzij mijn goede voorbereidingen. Want ten eerste had ik vóór de klim ruim 1 kg boeken naar huis gestuurd. Het schrijven is mij beter gaan bevallen dan het lezen, dus weg met die bijbel, de geschriften van Augustinus, en enkele stichtelijke boeken die de pastoor van Mechelen ons had meegegeven, in de hoop dat er nog wat te redden viel. Ten tweede had ik bij de fietsenmaker mijn zadel lager laten zetten. Ik bleef maar last houden van mijn achillespees, het bleek dat mijn zadel te hoog stond waardoor ik mijn hiel overstrek. Direct daarna had ik geen enkele last meer! Ik kon de fietsenmaker wel omhelzen maar het was helaas geen fietsenmaakster. Ik dacht, zal ik hem nog naar mijn pij-irritatie laten kijken maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Hij zou wel eens op verkeerde gedachten kunnen komen. Enfin, de eerste 45 km gingen dus lekker maar toen kwamen de laatste 9. Die waren niet mis. 1,5 uur in de allerhoogste versnelling met een snelheid van 5-6 km/uur. Er leek geen einde aan te komen. Ik zong liedjes in mijn hoofd en het hielp om op het ritme van de muziek omhoog te komen. Met het repertoire van Frank Boeijen en Queen heb ik overigens voldoende voor de Mt Everest. Niet heel stichtelijke muziek, maar Gregoriaans is te langzaam, dan val je om. En zo trapte ik omhoog, in het ritme van de muziek, en ook regelmatig vloekend. En uiteindelijk is de berg bedwongen, en dat is een fantastisch gevoel. Het was een prachtige klim. Elke heuvel die nu nog in Spanje op mijn pad komt - en er staat nog wat te wachten - zal ik lachend tegemoet treden. Het was ook een heel fijn gevoel om dit mijn vader te hebben gedaan. We gingen samen over de finish.
Zoals mijn vader gisteren schreef, bleven we in een herberg op de pas slapen. We waren de enige gasten, met nog een wandelaar. Vanmorgen begonnen we helemaal uitgerust aan de afdaling, 30 km omlaag. Dat was geen fokkerdefok maar kickerdekick! Hierna hadden we de keus: over een drukke vlakke weg of via de heuvels langs een oud klooster. Natuurlijk gingen deze pelgrims door de heuvels! Die waren niet misselijk maar vergeleken met de grote fokkerdefok die we achter de rug hebben, slechts een beetje fok. Het was een schitterende route, onder een stralend blauwe hemel, met vergezichten op de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. Het klooster San Juan de la Peña, gesticht in 920, ligt in een bos diep verscholen onder een overhangende rotswand. Enkele koningen van Aragon liggen er begraven, de heilige graalkelk zou er zijn bewaard, de versieringen verraden Moorse invloeden. Een magische plek! Het klooster is niet meer in gebruik, de nieuwe abdij ligt vlak in de buurt. Het was het omrijden meer dan waard.

  • 08 Juni 2017 - 21:37

    Roy Seignette:

    Dag Arie,

    Ik volg nog steeds met veel interesse en plezier jullie fietsavontuur. Je schrijft een erg leuk reisverslag. Heel veel succes met de tocht door de Pyreneeën.
    Bon voyage,
    Roy

  • 08 Juni 2017 - 22:11

    Hans:

    Gelukkig dat jullie nog wat kilometers voor de boeg hebben. Het lukt me maar niet in jouw spoor te komen...inmiddels wel de visarend en buidelmees op mijn lijstje.
    Ennuh...volgens begin ik langzaam te begrijpen wat die "pij-irritatie" echt betekent.

  • 08 Juni 2017 - 23:04

    Fleur:

    Zo, wat zijn we trots op jullie! Spanje bereikt, wat een mijlpaal en de allerergste klim hebben jullie nu toch wel gehad. Ik zou 56 km door Nederland fietsen al een heel eind vinden, en jullie gingen omhoog, en op het laatst zelfs steil omhoog. Chapeau!

    ps Arie Jr, in de passage over het herderinnetje noem je terloops een kamermeisje? hadden we die al voorbij zien komen dan of was dat een slip of the tongue? En dat je van plan was je pij-irritatie aan de fietsenmaker te laten zien, geeft wel aan dat je behoorlijk desperaat begint te worden!
    ps2 ik ben benieuwd wat Hans denkt dat de pij-irritatie is....?

  • 08 Juni 2017 - 23:07

    Yvonne:

    Hi Arie & Arie, iedere avond voor t slapen gaan even kijken of t verslag van de dag er staat en ja hoor gelukkig, iedere dag is er weer leerzaam en nieuws. Dat wordt straks nog afkicken maar gelukkig hebben jullie nog een stukkie te gaan!

  • 08 Juni 2017 - 23:20

    Yvonne:

    Die bereikte hoogte gister heeft jullie toch enige hallucinaties gebracht want ik zie nu dat jullie je in Brazilië gewaand hebben!

  • 10 Juni 2017 - 08:24

    Gre:

    Hoi Arie, wat een prachtige reis maken jullie. Nu jullie de Spaanse grens over zijn kan ik me er beter in verplaatsen. In dit gedeelte ben ik ook geweest en heb regelmatig de pelgrims met hun voeten onder de koude kraan zien liggen, ter verlichting van het lopen in de hitte. Het was toen hartje zomer en erg warm en als je dan zon prestatie moet neerzetten dan raak je snel oververhit. Prachtige omgeving Baskenland. Mooie vogels, gieren, arenden kan ik me herinneren. Hopelijk gaat het fietsen jullie gemakkelijk af bij het zien van al dat moois. Nog veel reisplezier. Benieuwd naar jullie avonturen. Groetjes Gre en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 20465

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: