Dag 29, vrijdag 16 juni - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 29, vrijdag 16 juni - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 29, vrijdag 16 juni

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

16 Juni 2017 | Spanje, Astorga

De wandelmieren zijn er in alle soorten en maten. We maken regelmatig kennis met ze en vragen waarom ze de camino in Spanje lopen. Veel Amerikanen lopen de camino omdat ze de film The Way hebben gezien, met oa Martin Sheen. We spraken een vader en zijn 13-jarige dochter, uit Washington, die ons vertelden dat The Way gaat het over een jongeman die tijdens de camino omkomt, waarna zijn vader de reis gaat vervolgen. Ik heb de film nooit gezien. Apart, dat massa's Amerikanen de pelgrimsroute lopen vanwege een film die ze hebben gezien. We sprake een Australische, die de camino in Spanje loopt met een self-made aanhangwagentje ipv een rugzak. Onze vriend Dario uit Italië is gitaarleraar, 28 jaar, en op zoek naar zichzelf. De vreemdste pelgrim is toch wel een Tsjech, die de camino doet op een step. We fietsten achter hem; hij doet 3 slagen links, daarna 3 slagen rechts enzovoorts, met een kruissnelheid van 15 km/uur. Hij is al 8 jaar op reis in Europa en alles wat hij bezit, heeft hij in tassen op zijn step gepakt. Dan spraken we nog Tim, een Brit van eind 50, die geld inzamelt voor oorlogsslachtoffers en 16 kg bagage op zijn rug draagt, het gewicht dat een militair gemiddeld draagt. Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers! Wijzelf trekken ook belangstelling. Men houdt ons voor broers maar als we vertellen dat we vader-zoon zijn, vallen de monden open. Vandaag gingen we zelfs op de foto met Italiaanse toeristen!
We zijn vanmorgen León uitgereden en volgden een vlakke landelijke weg. Veel maaivelden, die worden bevloeid, afgewisseld door bosjes. Het landschap ziet er vriendelijker uit dan de meseta, die we nu echt achter ons hebben gelaten. Er vliegen weer hoppen rond en we zien nu ook een wielewaalos voor ons uitgaan, knalgeel als een banaan. We passeerden ook hopvelden, dat zijn geen velden voor de vogel maar voor de hop die in het bier gaat, de hop groeit daarbij langs lange staken die in evenwijdige rijen zijn geplaatst. Dat deed mij denken aan een Fokke en Sukke cartoon. "F&S zijn vogelaars en kijken door een verrekijker. F: Kijk, ik zie daar een hop. S: Toch jammer dat ze zo'n mooie vogel in het bier doen". Ik hou nu op met vogelgrapjes.
Onze route gaat via de oude pelgrimsweg over de rivier de Orbigo via een van oorsprong Romeinse brug. De brug is uniek vanwege zijn lengte met 18 stenen bogen. Elk jaar in juli wordt op de brug een middeleeuws toernooi gespeeld, ter nagedachtenis aan ridder Don Suero, die voor zijn geliefde andere ridders die wilden passeren, uitdaagde tot een duel. Dat waren nog eens tijden! We raakten aan de praat met een Italiaans stel, die de camino in stukjes deden op de fiets. Ze benadrukten dat ze geen Spanjaarden waren maar Catalanen. Catalonië wil zich mogelijk afsplitsen en daar komt een referendum over. Het stel gaat dan vóór stemmen, want zeggen ze, vroeger was Catalonië ook een aparte entiteit.
We zijn gestopt in Astorga, een oude pelgrimsstad. We bezochten de kathedraal, laat-gotisch dus meer versieringen dan de kathedraal van León. Ik hou meer van de puurheid van de vroeg-gotiek. Ook bezochten we het bisschoppelijk paleis dat is ontworpen door Gaudi. Het lijkt op een sprookjeskasteel uit de Efteling, maar vooral binnenin is het erg mooi. De bisschop heeft er nooit gebruik van gemaakt en nu is het een museum. Vanavond dineerden we buiten op de plaza, het centrale plein van elke Spaanse stad, dat vol is met terrassen en mensen. Hier huist de ziel van de Spanjaarden. De kinderen spelen in het midden. Na afkoop hoorden we op de terugweg naar ons hotel muziek. We gingen erop af en kwamen terecht in een café, waar een band Spaanse muziek speelde op Spaanse doedelzakken - de gaita werd ons verteld - accordeon en divers slagwerk. We werden gastvrij onthaald en in het feestgedruis ondergedompeld met chorizo en bier. Wat wil je als pelgrim nog meer! We hebben in ieder geval genoeg koolhydraten voor morgen en die hebben we hard nodig want we gaan de bergen in, naar 1.500 meter. Er moet morgen dus hard worden gewerkt, het is uit met het relaxte gefreewheel op vlakke wegen!

• 16 Juni 2017 - 22:53

Alie:

Hallo jullie twee,
    Weer een spannend verslag Arie jr, jullie zijn erbijna zie ik op de kaart, jeetje wat zal ik jullie verslag missen. Maar ook blij zijn dat jullie weer veilig thuis komen. Hebben jullie ook banden pech gehad? Heb dit in geen verslag gelezen? Veel sterkte voor morgen, knuffel.

• 16 Juni 2017 - 23:09

Paul:

fantastico amigos!

• 16 Juni 2017 - 23:22

Fleur:

Oh, dus jullie drinken al dat bier vanwege de koolhydraten? en de wijn om de eiwitten aan te vullen zeker. Nu is ook te verklaren waarom jullie deze afstand als een speer hebben afgelegd! Dat komt door de juiste brandstof. Heerlijk dat jullie voor liggen op schema, dan kunnen jullie wel een vliegtuigje eerder terugkomen.
    Succes met de klim morgen! x

• 16 Juni 2017 - 23:40

Else:

Op de foto zie ik idd twee bruine broers. Ook ik zal jullie verslag erg missen. Is zo heerlijk om even in zo'n avontuur te belanden terwijl je zelf helemaal niet hoeft te trappen op die pedalen. Over afzien lezen en van de geneugten genieten. Ik proef die hop, voel de warmte, ruik de Spaanse geuren, hoor jullie vogels en mieren, maar lees over spier- en zadelpijn. Zo mooi beschreven!

• 17 Juni 2017 - 10:07

Danie:

Tja 2 bruine broers dat klopt wel ....maar dat betekent of dat onze pap er jong uitziet voor zijn 70 jaar of dat mijn broer er oud uitziet voor zijn 51 jaar...ik weet het niet...

Weet wel dat ik op beide super trots ben ....
    Nog ff doorbijten paps en Arie en dan kunnen jullie genieten van een welverdiende paar rustdagen.

Dikke kus xxx

• 17 Juni 2017 - 10:31

Cora Graas:

Prachtig om jullie avontuur te lezen. Kreeg het van Quinta overgestuurd. Veel succes, moed en plezier op jullie verdere reis.