Dag 34, woensdag 21 juni, terugblik - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 34, woensdag 21 juni, terugblik - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 34, woensdag 21 juni, terugblik

Door: Arie jr en Arie sr

Blijf op de hoogte en volg Arie

21 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

"Heeft u onderweg niet de bus genomen?", vroeg de dame van het pelgrimsbureau. Om in aanmerking te komen voor het Compostelaat moesten we onze pelgrimspas overhandigen, die door een officieel uitziende dame werd beoordeeld of er voldoende stempels op zaten. Ze was onder de indruk dat we vanuit Nederland waren gefietst, maar wilde zich ervan vergewissen dat we niet hadden gesjoemeld. Ik hoopte niet dat ze ging vragen of we ons als goede pelgrims hadden gedragen want dan kon het wel eens een vervelend gesprek worden. Ik wist niet hoe ver de invloed van de pastoor van Mechelen reikte. Gelukkig liep het goed af, ze vertrouwde onze vrome blikken, en we kregen zelfs 2 Compostelaten: 1 algemene voor het volbrengen van de camino en 1 met onze naam en het aantal afgelegde kilometers: 2.725 km (ik eigenlijk 5 meer vanwege dat geintje van mijn vader gisteren). Die gaan thuis in een lijstje aan de muur! We hebben het gevierd met wat glaasjes en gingen waggelend de kathedraal in, waar de pelgrimsmis werd gehouden. De kerk was stampvol. We hebben de mis bijgewoond en raakten echt ontroerd door de ceremonie met het wierookvat dat door 5 man sterk door de kerk werd geslingerd, tot hoog in het gewelf, onder prachtige koorgezang en orgelmuziek. Na de mis liepen we met de gelovigen naar de zilveren schrijn met het gebeente van de apostel dat zich onder het altaar bevindt, te bereiken via een uitgesleten, smalle naar beneden gaande stenen trap. Weer boven aangekomen ging een trap over het altaar heen, waar zich het gouden borstbeeld bevindt met daarin de schedel van de apostel. We zien dat de ware gelovigen het borstbeeld omhelzen of even hun hand erop leggen. Dat laatste deden wij ook. Missie volbracht! Wat voor een indruk moet dit allemaal hebben gemaakt op de Middeleeuwse pelgrim!
Lieve mensen, onze pelgrimage is voorbij. We hebben 33 dagen gefietst, ruim 2.700 km afgelegd, geen lekke band of andere fietspech gehad. We hebben geslapen in B&B's, hotels, bij de nonnen, in een pelgrimshuis van een parochiekerk, chambre d'hotes en in pelgrimsherbergen. We hebben onvoorstelbaar fantastisch weer gehad met slechts 1 middag regen. We zijn door 4 landen gereden, die erg van elkaar verschillen maar één overeenkomst hebben: we hebben er overal leuke, aardige, hartelijke en gastvrije mensen ontmoet. Het was een mooi avontuur dat we nooit zullen vergeten. Ik vond het fantastisch om dit met mijn vader te hebben beleefd. Vorig jaar las ik het boek 'As in tas' van Jelle Brandt Corstius, waarin hij vertelt over zijn fietstocht naar de Middellandse Zee met de as van zijn overleden vader om daar uit te strooien. Ik heb bijna elke dag gedacht hoe fijn het is dat ik een lieve jonge gezonde vader heb met wie ik deze tocht kon maken. En het scheelde mij 2,5 - 3 kg bagage aan as in mijn fietstas. Die verbaasde blikken van mensen die aanvankelijk dachten dat we broers waren. We hebben het heerlijk gehad samen, er is geen onvertogen woord gevallen. Ik dacht altijd dat ik meer het karakter van mijn moeder had. 5 weken met mijn vader optrekken is 5 weken in de spiegel kijken en zien dat er meer overeenkomsten zijn dan ik had gedacht. Ik zie ook dat ik een eigenschap mis die mijn vader heeft en ik niet, en waar ik hem om bewonder en die ik graag zelf zou willen hebben, en dat is zijn innerlijk rust, nergens druk om maken, goed kunnen ontspannen. Ik heb het trucje nog niet door.

Arie sr:
Toen Arie jr mij de afgelopen winter opbelde met de vraag of ik met hem naar Santiago de Compostela wilde fietsen, hoefde ik daar niet lang over na te denken. En nu staan we met z'n tweeën op het plein voor de kathedraal. Dit was voor mij een onvergetelijke fietstocht met mijn zoon. Arie jr bedank ik en ook voor het elke avond trouw schrijven van het verslag. Zijn schrijftalenten heeft hij van zijn moeder. Vaak was ik al in slaap als hij nog aan het schrijven was.

Arie jr en sr:
Lieve Loes en Fleur, lieve familie, lieve vrienden en kameraden, lieve collega's en oud-collega's, we vonden het fantastisch dat jullie ons zo trouw hebben gevolgd, we keken uit naar jullie reacties en hebben ervan genoten. Het was geweldig om te vernemen dat jullie pas naar bed gingen of aan de werkdag begonnen na het lezen van ons verslag. Het was ook geweldig om de verzoeken te lezen om terug te fietsen zodat de avonturen door konden gaan. Het heeft ons gemotiveerd om te blijven schrijven en dank zij jullie is er misschien een kroniekschrijver geboren. Maar aan alles komt een eind. Dat was in de Middeleeuwen zo, en dat is nog steeds zo. De broederorde van de Geneugten des Levens heft zich hierbij op. En alleen onze lieve Heer weet wat de toekomst ons gaat brengen. Gaat er ook niet een pelgrimsfietsroute naar Rome? Amen en uit.

  • 21 Juni 2017 - 22:15

    Roy:

    Dag Arie,

    Van harte gefeliciteerd. Manmanman wat zal ik jouw dagelijkse verslag missen. Ik heb jullie avonturen met heel veel plezier gevolgd. Over de volgende pelgrimsreis mag je van mij wel een boek schrijven. Ik ben jouw verhaaltjes erg gaan waarderen en heb er nog geen genoeg van. Tot de volgende Franse les.

    Roy

  • 21 Juni 2017 - 22:15

    Alie:

    Lieve allebei,
    Hier is dan jullie laatste verslag, ik zat eral weer op te wachten. Is hier erg warm dus jullie kunnen nog ff genieten, bij thuis komst morgen, van zomerse dagen. Ik heb de tranen in me ogen staan, wat een mooie laatste verslag. Voor morgen een goede vlucht dikke knuffel Alie.

  • 21 Juni 2017 - 22:33

    Floris :

    Mooie afsluiter Arie, de heldentocht is nu ten einde maar hier gaan jullie nog vaak aan terugdenken! En omdat volgen sommige pelgrims het leven niet lineair is maar cyclisch: het eind is slechts ogenschijnlijk, een nieuwe reis is alweer begonnen, een volgend doel zal weer verschijnen aan de horizon. Waarschijnlijk weer een traject van beproevingen afgewisseld met genietingen, een combi die jullie lijkt te passen als een latex pretpakje de afgelopen weken. Pelgrimage 2.0. Met diepe buiging voor jullie frivole vroomheid,
    Grote groet, Floris

  • 21 Juni 2017 - 22:33

    Floris :

    Mooie afsluiter Arie, de heldentocht is nu ten einde maar hier gaan jullie nog vaak aan terugdenken! En omdat volgen sommige pelgrims het leven niet lineair is maar cyclisch: het eind is slechts ogenschijnlijk, een nieuwe reis is alweer begonnen, een volgend doel zal weer verschijnen aan de horizon. Waarschijnlijk weer een traject van beproevingen afgewisseld met genietingen, een combi die jullie lijkt te passen als een latex pretpakje de afgelopen weken. Pelgrimage 2.0. Met diepe buiging voor jullie frivole vroomheid,
    Grote groet, Floris

  • 21 Juni 2017 - 22:36

    Harm:

    Bedankt voor het delen van dit mooie avontuur Arie!!!
    Amen en uit!

  • 21 Juni 2017 - 23:31

    Loes:

    Lieve Aries,
    Die eventuele pelgrimsreis naar Rome....ik denk dat je die zonder papa moet moet maken, of het moet in max twee weken te doen zijn, want langer wil ik hem niet meer missen, hoor!
    Een goede vlucht terug naar het ook warme Holland en tot morgen!



  • 22 Juni 2017 - 00:49

    Fleur:

    Schatten, superpelgrims, fietsmonikken, jullie hebben het gedaan!
    Dat wierookvat zwaaide speciaal voor jullie zo hoog. Jullie zij fantastisch.
    Morgen halen we jullie op van Schiphol want de broeders van de orde van de geneugten des levens laten zich anno 2017 terugvliegen natuurlijk,
    Behouden terugvlucht, en....we kunnen haast niet meer wachten!

  • 22 Juni 2017 - 01:55

    Paul:

    Tranen in mijn ogen... Wat heb ik 33 dagen lang genoten van jullie avonturen en van jouw schrijven Arie jr!
    33 dagen dagen elke avond wachten op het verhaal wat een knipoog en een glimlach bracht in de zwartste periode van mijn leven die precies 37 dagen geleden begonnen is. Ik ga jullie niet vermoeien met hoe t zit, maar weet dat jullie 33 dagen lang een lichtpuntje gebracht hebben aan het einde van een zware dag...
    Ik ga jullie missen maar ben er ook ontzettend trots op en dankbaar voor dat ik jullie avonturen heb mogen meebeleven. Het is alsof je elke dag afsluit met een spannend en leuk verhaal voor t slapen gaan.
    Ik ben oprecht ontroerd dat jullie dit als vader en zoon hebben mogen meemaken en er ontzettend trots op en dankbaar voor dat ik deelgenoot heb mogen zijn van deze levenservaring.
    Het ga jullie goed! En schroom niet me te informeren wanneer de reis naar Rome begint!!

    Met dank, respect en waardering,

    Paul

  • 22 Juni 2017 - 08:51

    Danie:

    Lieve pap en Arie,

    Ik ben ontroerd door het lezen van dit laatste verslag mede doordat ik jullie gevoelens voel die je moet hebben als je daar in Santiago aankomt en mede omdat dit het laatste is wat ik mag lezen.

    Arie je moet echt aan je schrijverstalent een gevolg geven, dit is echt geweldig!

    Pap ik verheug me om volgende week je te zien en je verhalen te horen.

    Een goede reis terug lieverds xxx

    Kus van je dochter en zus...

  • 22 Juni 2017 - 09:38

    Heidi:

    Lieve Arie's,

    al hebben jullie er weinig van gemerkt, ik heb jullie tocht iedere dag gevolgd en genoten van de reisverslagen. Vol bewondering en met enige afgunst;-) dat vader en zoon dit samen ondernemen!
    Het laatste reisverslag leverde ook hier bij mij een flink tranendal op. Ik denk dat pap ook vol trots verteld zou hebben aan ieder die het had willen horen, dat ZIJN broer en neef deze tocht zijn aangegaan en volbracht hebben.

    Ik zal het missen om een dagelijkse update te krijgen, maar goed, back to Facebook dan maar;-)

    Hvl,
    Heidi

  • 22 Juni 2017 - 15:24

    Paul De Jong:

    Arie en Arie gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    Ik verheug met op onze komende gesprek, Arie jr.

  • 24 Juni 2017 - 10:14

    Hans C:

    Prachtige afsluiting en welkom terug!

  • 25 Juni 2017 - 08:37

    Yvonne:

    Beste Arie en Arie,
    Door mijn eigen reis en daarna te worden opgeslokt door onverwachte extra zorgtaken is het er nu pas van gekomen de laatste verslagen te lezen. Wat heb ik hiervan genoten!
    Opgeslokt door het verhaal, in tranen van het lachen en in tranen van ontroering op het laatst. Een groot compliment voor de verslagen en diep diep respect voor jullie prestatie! Wat fijn dat jullie pelgrimstocht zo goed is verlopen.
    Ik ga de dagelijkse verslagen missen!

  • 29 Juli 2017 - 21:33

    Han En Wilma Uit Waddinxveen:

    Hallo Arie's
    Vanavond beetje laat gegeten.
    Han had jullie blog gevonden en ik heb alle dagen achter elkaar gelezen.
    Wat een humor, en de reis natuurlijk zo heerlijk herkenbaar.
    Wat was het geweldig he.
    Knap hoor dat jullie het helemaal op eigen kracht zo snel gefietst hebben.
    De dag dat jullie vertrokken uit Santiago kwamen wij er aan.
    En net als jullie vonden we het een fantastisch avontuur, leuk dat we jullie meerdere keren tegen kwamen.
    We vroegen ons natuurlijk al langer af hoe het onze mede strijders vergaan is.
    Wij zijn terug gereisd via Noord Spanje, stukjes met een smalspoor boemeltreintje, stadjes bezocht
    en ook weer gefietst.
    Van Santander met de boot naar Engeland en daar nog 5 dagen gefietst naar Harwich.
    Met de nachtboot naar Hoek van Holland, na 3200km en een lekke band waren we weer thuis.
    Han schreef een blog op pindat hanwilma.op.avontuur
    Het ga jullie goed.
    Han en Wilma

  • 11 December 2017 - 22:12

    Ruud:

    Bedankt voor jullie mooie verslag,in 2007 ben ik ook naar Santiago gefietst en na 10 jaar heimwee naar de tocht ga ik hopelijk in 2018 weer.
    Dus jullie verhaal geeft een hoop voorpret.
    Arie en Arie vaya con dios.
    Vriendelijke groeten
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 1278
Totaal aantal bezoekers 20609

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: