Dag 0 van de Zilverroute - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 0 van de Zilverroute - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 0 van de Zilverroute

Door: Bisschop van Mechelen

Blijf op de hoogte en volg Arie

05 Mei 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

Beste familie en vrienden van Arie sr. en Arie jr.,

beminde gelovigen,

Zoals jullie weten hebben Arie sr. en Arie jr. twee geleden hun pelgrimstocht voltooid, per fiets van Alkmaar naar Santiago de Compostela. Het reisverslag hebben jullie dagelijks kunnen lezen op https://ariearie.waarbenjij.nu. Het verslag, ervan uitgaande dat dit waarheidsgetrouw is, heeft het Bisdom van Mechelen veel verdriet gedaan. Meerdere klachten zijn bij het Bisdom binnengekomen over het wereldse karakter van de tocht. De heren zijn brassend door Europa getrokken, in overdaad van bier en vlees, onder de dekmantel van het Genootschap van de Broeders van de Geneugten van het Leven. Uit onderzoek is gebleken dat dit genootschap slechts uit 2 leden bestaat en nog steeds actief is. In plaats van de blik omhoog te richten naar het goddelijke, hebben de heren de blikken vooral gericht op vrouwelijk schoon in de vorm van apothekersassistenten, herderinnetjes etc. De heren hebben het religieuze karakter van de pelgrimstocht volledig te grabbel gegooid en de kerk voor schut gezet. Hun reisavonturen hebben zelfs in het Vaticaan de wenkbrauwen doen fronsen.

De klachten zijn behandeld tijdens het Concilie van Mechelen in 2018, waarbij unaniem besloten is dat de heren Arie sr. en Arie jr. boete dienen te doen voor hun wandaden. Ik veroordeel de heren hierbij tot het volgende:
Zij dienen zich opnieuw per fiets te begeven naar het graf van de apostel in Santiago de Compostela;
Ze dienen te vertrekken vanaf Sevilla en noordwaarts de oude Romeinse zilverroute te volgen, dwars door Spanje;
Ze dienen door de Extremadura te trekken, onder een hete zon en onder het waakzame oog van de vele gieren;
Ze dienen het Genootschap van de Broeders van de Geneugten van het Leven op te heffen en zich aan te sluiten tot de Orde van de Franciscanen en slechts in bruine pij gekleed te gaan;
Het gebruik van zinkzalf is toegestaan;
Het nuttigen van bier en vlees is verboden en de blik dient te allen tijde naar de hemel te zijn gericht;
Bij aankomst in Santiago dient voor het graf van de apostel geknield te worden en excuses te worden aangeboden aan de bisschop;
De boetedoening dient 25 mei 2019 te starten.

Aldus vastgelegd door het Concilie van Mechelen,

Amen,

Hoogachtend,

De bisschop van Mechelen.

• 05 Mei 2019 - 09:05

Carla Beumer :

Ha Arie sr., dat belooft wat voor jullie. Een fikse taakstraf dus. Stel onze Lieve Heer en de bisschop niet teleur. Veel sterkte en houdt de 10 geboden in gedachten, haha. Veel plezier samen met je zoon en we horen wel of jullie je dit keer gedragen. Groeten, Carla

• 05 Mei 2019 - 17:33

Floris :

Zorgelijk vonnis van het concilie. Ik vrees herhaling van de uitspattingen van vorige keer. Met name het toestaan van de zinkzalf vind ik onbegrijpelijk. Het oneigenlijk gebruik daarvan kan rampzalig uitpakken, daarvan heeft menig herderinnetje getuigd. Nou, we hopen er maar het beste van...

• 06 Mei 2019 - 06:04

Helen:

Leuk Arie en Arie! Ik kijk weer uit naar jullie avonturen en reisverhalen. Ben bang dat jullie ten aanzien van minstens 1 klacht weer in herhaling zullen vallen, maar het zij jullie, wat mij betreft, bij voorbaat vergeven.

• 06 Mei 2019 - 09:25

Paul:

Jaaaaaaaaa, nieuwe avonturen, ook in de avonduren met Arie en Arie. (leuke naam voor een theatershow :-D ).
    Mijne heren, ik wens jullie beiden heel veel succes en toch ook plezier bij deze boetedoening. Alea jacta est!
    Voorwaarts nu met die goddelijke benen!

• 06 Mei 2019 - 17:20

Hans:

Wat een terechte boetedoening! Ik zou jullie graag voorbij zien flitsen in jullie flapperende bruine pijen en en die bebaarde koppen. Goed ook om te lezen dat jullie blik te alle tijde naar de hemel gericht moet zijn. Wel handig om al die verschillende aas-en vleesetende roofvogels van Extremadura te aanschouwen. En,...oh ja,... vergeet naast die 10 geboden, niet ook het 11de gebod in acht nemen: Gij zult genieten!

• 06 Mei 2019 - 18:33

Else Ringnalda:

Maar goed dat er nu zo'n vriendelijke paus aan het hoofd zit. Een ander had in plaats van zinkzalf kunnen voorstellen om zout in de wonden te wrijven. Zelfkastijding als boetedoening. Jullie racefietsen ruilen voor een Spaanse dorpsfiets als goede daad.
    Verheug me op de nieuwe reisverslagen.

• 21 Mei 2019 - 03:25

Mark En Sandra:

Aries, dit is een erg goed idee! Boetedoening, daar zijn we niet zo van. Maar een lange tocht, per fiets dan wel te voet, daar zijn we wel voor in. We nemen een voorbeeld aan jullie en trekken op 1 juni de rugzak op de rug voor een tocht door de Pyreneeën. Veel geluk!

• 23 Mei 2019 - 13:08

Yvonne:

Arie en Arie, pittige boetedoening maar afijn daar hebben jullie het wel naar gemaakt ;-)) Ik hoop dat jullie het er deze keer beter van af brengen! Heel veel succes met jullie Zilverroutetocht. Ik heb vernomen uit betrouwbare bron dat deze zwaar is!! Geniet van elkaar en alles wat jullie tegen komen en kom weer gezond terug. hartelijke groet, Yvonne