Dag 1: Van Sevilla naar Almadén, 81 km - Reisverslag uit Almadén, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 1: Van Sevilla naar Almadén, 81 km - Reisverslag uit Almadén, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 1: Van Sevilla naar Almadén, 81 km

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

26 Mei 2019 | Spanje, Almadén

2000 jaar geleden legden de Romeinen een weg aan van Zuid- naar Noord-Spanje zodat zij hun legioenen snel konden verplaatsen.
Rond 700 kwamen de Moren in het zuiden aan en konden dankzij de Romeinse weg snel oprukken naar het noorden.
Rond het jaar 1000 maakten pelgrims gebruik van de weg, omdat ze hadden gehoord dat in Santiago de Compostela het graf was gevonden van de apostel Jacobus.
Een aantal eeuwen later brachten de Spanjaarden grote hoeveelheden zilver en andere rijkdommen aan land, die zij na de ontdekking van Amerika uit hun koloniën meebrachten. Via de Romeinse weg werden de rijkdommen verspreid en hieraan dankt de weg zijn naam: Via de la Plata oftewel Zilverroute.
Op 26 mei 2019 vertrekken wij, Arie sr en Arie jr, vader en zoon, resp 72 en 53 jaar jong, uit Sevilla om langs de Via de la Plata per fiets Santiago de Compostela te bereiken, in de hoop het historische verleden van deze route te ervaren.

Nadat we onze fietsen, die we een paar weken geleden vanuit NL hadden opgestuurd, in een buitenwijk van Sevilla hadden opgehaald, begon de tocht. Het duurde even voordat we de stad uit waren, via de buitenwijken en de weinig spectaculaire industriële zone bestaande uit lelijke bedrijfsgebouwen, garagebedrijven, groothandels etc. Er waren gelukkig wel goede fietspaden. Eindelijk waren we de stad helemaal uit en fietsten we door een licht glooiend landschap van graanvelden. Ondanks de hitte (>30 graden) stond er een lekker briesje. Heerlijk om er zo in te komen. Mijn vader is een getrainde fietser, ik ben wel getraind maar niet speciaal voor deze fietstocht. Het was dus niet verkeerd om rustig te beginnen. Het landschap veranderde echter na zo’n 50 km: het werd heuvelachtig met pittige klimmetjes. Hier had ik niet op gerekend en mijn beenspieren werden behoorlijk op de proef gesteld. In combinatie met de Spaanse zon die steeds onverbiddelijker begon te schijnen kwam de man met de hamer aardig dicht in de buurt. Dan maar de steilste stukjes lopend afgelegd, de fiets vooruitduwend. Hoewel dit mijn eer te na is zat er gewoonweg niets anders op. Mijn vader ging soepeltjes omhoog en kon dankzij mijn wandeltempo steeds even uitrusten totdat ook ik de top van de heuvel had bereikt. Het mooie van een heuvel is dat het aan de andere kant weer naar beneden gaat en dat was mijn moment van uitrusten. Jammergenoeg gaat het afdalen bijna 10 keer zo snel als het klimmen. In een typisch Andalusisch dorpje met witte huisjes was een bar, waar het hele dorp was samengekomen voor lunch en ontmoeting. Wat een kabaal maken die Spanjaarden! Waar wij duf in onze huizen vertoeven, is het hier een buitengewoon gezellige boel. Aan de bar bestelden we bier (alcoholvrij) en tostie en de barjongen schonk ons gratis een glaasje bij, vast uit medelijden nadat hij mij had zien binnen strompelen. Na weer wat pittige klimmetjes door een mooi natuurgebied, arriveerden we eind van de middag in een ander mooi Andalusisch dorpje, waar we ons installeerden in een Albergue de Peligrinos, een pelgrimsherberg. Onder vertoon van onze pelgrimspas hebben we voor 8 euro per nacht een goed bed. Zometeen als mijn vader is uitgeslapen gaan we onze verbrande calorieën aanvullen.

  • 26 Mei 2019 - 17:35

    Paul :

    Ik hoop dat de heuvels en hellingen niet steiler worden dan deze. Sr krijgt wel voldoende rust zo steeds van je, vind je ook niet?

  • 26 Mei 2019 - 18:12

    Anneke Hartog:

    Wat een prachtig avontuur gaan jullie samen aan. Dat wordt afzien Arie jr

  • 27 Mei 2019 - 07:13

    Edith Ringnalda:

    Lieve Arie, wat heerlijk dat jij ons in woord en beeld weer meeneemt door Spanje! De foto's maken een diep verlangen in mij los: wat is het daar mooi, anders, warm en gezellig. Dank je, en sterkte. Groet je lieve vader van mij.

  • 27 Mei 2019 - 09:18

    Stanley:

    Zo de kop is eraf aan het begin van jullie avontuur.
    Het klimmen en omhoog fietsen (zijn toch 2 verschillende dingen) zal ongetwijfeld wennen de komende dagen.
    Veel plezier en een mooi avontuur wens ik jullie, zal jullie volgen...

  • 27 Mei 2019 - 09:39

    Liesbeth Landman :

    Het is weer genieten van je enthousiaste reisverslag Arie en wat mooi om dit avontuur samen met je vader te mogen beleven! (Wel balen dat hij makkelijker die berg opging

  • 29 Mei 2019 - 18:18

    Else Ringnalda:

    Heel mooi begin !

  • 11 Juni 2019 - 10:22

    Francisca:

    Met jouw beeldende schrijfstijl, beleef ik het als toeschouwer op de 1e rang. Ik zie het voor me. Het kabaal wat WIJ Spanjaarden kunnen fabriceren

  • 11 Juni 2019 - 11:06

    Francisca:

    "niño trae un vasito de agua que mira como llega este peregrino(lees dit met Andalusische tongval terwijl je vertaalt "joh, breng 'ns een glaasje water. Moet je zien hoe afgepeigerd deze pelgrim binnenstrompelt"). Dat rustigere tempo tussendoor is zo slecht nog niet. Je zal maar wat 'plata' vinden onderweg. Arie doble(dubbele Arie) zet 'm op. Geniet van al het moois(lees zilver)wat er op jullie pad komt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 20607

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: