Dag 4: Van Mérida naar Aldeo del Cano, 55 km - Reisverslag uit Aldea del Cano, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 4: Van Mérida naar Aldeo del Cano, 55 km - Reisverslag uit Aldea del Cano, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 4: Van Mérida naar Aldeo del Cano, 55 km

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

29 Mei 2019 | Spanje, Aldea del Cano

De ochtend hebben we besteed aan het bezoeken van de mooiste Romeinse monumenten van Mérida, het Rome van Spanje. Een Romeinse brug, restanten van straten en muren, een aquaduct, een tempel, een villa met mooie mozaïeken en fesco’s en een amfitheater waar zo’n 16.000 bezoekers zich amuseerden met gladiatorspelen. Alles in buitengewoon goede staat. Het waren voortreffelijke bouwers die Romeinen. Na al dat wereldlijke vertoon bezochten we als laatste een Romaans kerkje, dat gebouwd was op de fundamenten van een Romeinse huis en vroeg-christelijke graven die in de crypte van de kerk waren te zien, terwijl op de kerkvloer daarboven een mis aan de gang was, die vanuit de crypte via openingen in de vloer was te volgen. Zo hadden we als pelgrims toch weer de blik naar boven gericht. Na het verlaten van de stad begin van de middag, passeerden we een stuwmeer dat door de Romeinen was aangelegd om de stad te voorzien van water. Een honderden meters lange en meer dan 20 meter hoge Romeinse dam houdt nog steeds het water tegen. Het water werd via een aquaduct, deels nog bewaard gebleven, naar de stad getransporteerd. Bijzonder om dit zo allemaal mee te maken.
Omdat we de ochtend hadden besteed aan sight-seeing, hadden we vandaag geen lange tocht voor de boeg. We reden over rustige, landelijke weggetjes door een gelukkig niet al te heuvelachtig landschap. Een zwarte wouw vloog vlak over onze hoofden, opgejaagd door een groep eksters. Eksters zijn valse vogels die in onze tuin op de jonge koolmeesjes jagen dus ik heb geen medelijden met ze. Voor het eerst in mijn leven zie ik een dwergarend overvliegen. Zijn witte vleugels met zwarte buitenrand steken mooi af tegen de blauwe lucht. Het valt tot nu toe erg mee met de helse Extremadura. Als dit de hel is dan is er nog hoop. Dan vrees ik de dood minder.
Morgen is het Hemelvaartsdag maar dat is in Spanje geen feestdag. Dat is wonderlijk voor een katholiek land. De Spanjaarden hebben meer verering voor Maria dan voor Christus. Maria ter Hemelopneming, dat gevierd wordt op 15 augustus, is daarom wel een feestdag in Spanje. Geen feest dus morgen en dat is een tegenvaller voor ons, devote pelgrims als we zijn.

• 30 Mei 2019 - 10:32

Paul :

Het moet toch ook wel een beetje op afzien en boetedoening lijken. Zeker op zo'n heilige dat. Allez broeders!

• 30 Mei 2019 - 15:19

Else Ringnalda:

Heerlijk om weer van jullie verslag te kunnen genieten! Door omstandigheden liep ik achter. Gelukkig blijven die mooie Spaanse vrouwen, ook dit jaar, smelten voor de charmes van de Arie’s. En af en toe een stukje Iberico. Heerlijk, ik proef het in gedachten met jullie mee.

• 31 Mei 2019 - 08:42

Wiel :

Ja als je dat zo leest dan hebben die Romeinen toch overal gezeten. Ook op Corsica hebben ze hun sporen achter gelaten.