Dag 1/2 Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 1/2 Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 1/2 Sevilla

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

25 Mei 2019 | Spanje, Sevilla

Sevilla is het startpunt van onze tweede pelgrimstocht. We zijn met een rustdag gestart. Geestelijke voorbereiding is het halve werk. We begonnen de dag met de zegen voor onze reis door een jonge beeldschone en lieftallige non in het klooster van de Zusters Clarissen, dat wij op onze weg naar de kathedraal tegenkwamen. Dat begint goed! De reusachtige kathedraal van Sevilla, de op twee na grootste van Europa, is gebouwd op de plaats van een oude moskee, door de Moren gebouwd toen ze in Spanje de dienst uitmaakten. De poort, het voorhof met tuin met sinaasappelbomen en de minaret, zijn de enige overgebleven restanten uit de Moorse periode. Het leek ons wel een uitdaging om de minaret de beklimmen, om onze spieren alvast op te warmen. Het klimmen ging echter makkelijker dan gedacht want de weg naar boven ging over een omhoog draaiende hellingbaan in plaats van een wenteltrap. De Moren hadden deze hellingbaan aangelegd opdat ze per paard naar boven konden rijden. Het centrum van de stad was vandaag jammergenoeg de ontmoetingsplek van voetbalsupporters van FC Barcelona en FC Valencia, die gehuld in sportshirts en vlaggen van hun favoriete elftal joelend en zwaar vuurwerk afstekend, zich voorbereidden op de finale van de Copa del Rey, die in Sevilla deze avond werd gespeeld. De kruitdampen waren op de top van de minaret te ruiken. De Spaanse politie, die blijkbaar geen zero tolerance kende, bleef op afstand en hield de supporters in de gaten vanuit helicopters die vlak boven het centrum cirkelden. Het was daarom beter om ons binnen de veilige muren te begeven van het Alcázar, het Spaanse paleis dat in de 14e eeuw volledig in Mudejar-stijl is gebouwd en nog geheel intact is, met vijvers, patio’s, tuinen, mozaïeken. Schitterend! Nadat mijn vader zich terugtrok in onze hotelkamer voor de siësta, het is hier 32 graden, begaf ik mij naar het museum voor schone kunsten, dat gevestigd is in een voormalig Franciscaner klooster. Als bewonderaar van Franciscus van Assisi kwam ik geheel aan mijn trekken. Franciscus spreekt mij vooral aan vanwege zijn liefde voor de dieren en met name de vogels. Met zijn oproep om zoveel mogelijk afstand te doen van het materiële heb ik daarentegen en eerlijk gezegd moeite mee. Ik hoop dat dat mij vanuit hoger hand niet kwalijk wordt genomen. Ik doe mijn best om een goed mens te zijn, als ik maar mag genieten van al mijn spulletjes. ‘s Avonds in de Joodse wijk, die zich kenmerkt door een wirwar aan smalle straatjes, kerkjes en kloosters, heerlijke tapas en een goddelijke fles witte wijn genuttigd.

  • 25 Mei 2019 - 19:06

    Alida :

    Aries, veel fiets plezier samen, verheug me op jullie verslag.
    Knuf.

  • 25 Mei 2019 - 19:27

    Peter Ritsema:

    Mooi begin, Arie. Heel veel plezier op jullie reis en wat mooi dat je dit met je vader kunt doen.

  • 25 Mei 2019 - 19:28

    Joke:

    He jongeman wat gezellig en goed van je om samen te gaan fietsen met je vader.
    Ik wens jullie veel fietsplezier en hoop dat je veel mooie vogels onderweg ziet.
    Hartelijke groet ook van Piet Joke

  • 25 Mei 2019 - 19:31

    Fleur:

    Pelgrimvader, hou maar een streng oogje op die pelgrimzoon van je...Op de eerste dag al de zegen ontvangen van een beeldschoon clarissijns nonnetje en daarna laat je hem alleen de stad in gaan....? Hoe is die uitdrukking ook weer? Is dat niet een beetje de kat op het spek binden? Nou ja, op hoop van zegen maar weer. Geniet van jullie tweede pelgrimsavontuur en bezoek voortaan alleen de broeders, zoals het brave pelgrims betaamt. Dan knijpen wij verder een oogje toe, waar het de overige materiële wensen betreft. Liefs!
    .

  • 26 Mei 2019 - 16:27

    Paul :

    Een goed begin is het halve werk!

  • 27 Mei 2019 - 14:19

    Hans:

    Even door de spreekwoordelijke zure appel heen bijten en binnen de kortste keren weet je niet beter. Wel afzien hoor in Spanje: 0%.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 20510

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: