Dag 16: Van Pontevedra naar Noia, 72 km - Reisverslag uit Noia, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 16: Van Pontevedra naar Noia, 72 km - Reisverslag uit Noia, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 16: Van Pontevedra naar Noia, 72 km

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

10 Juni 2019 | Spanje, Noia

Lieve mensen, nog één week voor de boeg. We hopen vrijdag of zaterdag aan te komen in Santiago, dat betekent dat we elke dag nog maar 60-70 km hoeven te doen. Een rustig weekje dus, en dat betekent veel tijd voor drinken en eten. Ik bedoel natuurlijk bezinning en boetedoening. Dat was een slip of the pen. Deze pelgrimage moet natuurlijk geen feestelijke braspartij worden maar een bescheiden en devote reis. We kunnen er alleen niets aan doen dat we overal feestelijk worden binnengehaald en de heerlijkste spijzen worden voorgezet.
We begon daarom met een sober ontbijt zoals we gewend zijn, en startten met een bezoek aan de stad Pontevedra, een hele mooie stad. Midden in het centrum bevindt zich een Franciscaner-klooster en een kerk gewijd aan Franciscus. Een prachtige, soberen lange kerk uit de 14e eeuw, met houten plafond en gebrandschilderde ramen in de apsis met boven het altaar een Franciscus-beeld. Ontroerend mooi. De stad had verder een bijzonder mooie Iglesia Virgin de La Peregrina, beschermvrouwe van de pelgrims, die in de kerk een stempel kunnen halen voor hun pelgrimspaspoort, wat wij dan ook gedaan hebben. De stad ligt op de pelgrimsroute van Porto (Portugal) naar Santiago. Ook meteen meegepakt hebben we de basiliek van Santa Maria, 16e eeuw, met een altaarstuk van Hollandse makelij. Na de mooiste kerken te hebben afgewerkt zijn we eind van de ochtend op de fiets gestegen voor wat mijn vader noemde een luierdag. En daarom had hij wat rustige bergweggetjes in de route geprogrammeerd om minder last te hebben van het autoverkeer op de provinciale weg die we volgden. De bergweggetjes waren echter dusdanig steil, rond de 10%, dat ook mijn vader op een gegeven moment bij 15% moest afstappen. Helaas is dit niet op foto vastgelegd. In ieder geval is er aan het fietsvocabulaire van mijn vader een woord toegevoegd. Naast “steenworp” en “boogscheut” is er de “luierdag”.
Het was weer een mooie route, met een prachtige afdaling door een bos van heerlijke ruikende eucalyptus bomen.
We eindigden de dag in Noia, een klein stadje, gelegen aan een zeeinham.
Met ook midden in het centrum een Franciscaner klooster en kerk. Deze orde heeft zich goed gevestigd in dit deel van Spanje, hetgeen mij deugd doet. Ik kreeg een mooi bidprentje van Franciscus van de koster. We hebben een stukje van de mis bijgewoond, ook hier weer een goed gevulde kerk, erg mooi was de hymne aan Antonius van Padua op Gregoriaanse melodie. De tekst werd uitgereikt dus we konden meezingen.
Hierna was het etenstijd en lieten we ons verwennen met Galicische vissoep, kabeljauw en heek, in knoflook gebakken, met als digestief een lokaal bereide kersenlikeur. De charmante serveerster werd zichtbaar verlegen toen mijn vader aan haar vroeg of hij haar met señorita of señora moest aanspreken. Het eerste bleek het geval.

• 11 Juni 2019 - 06:08

Loes:

Wat een prachtige kerk, Romaans niet over de stenen gepleisterd maar puur!
    () zat er in de papa’s vocabulaire niet nog een woord ‘mierenhoop’ als het ging om bergen van de 1e catagorie?

• 11 Juni 2019 - 14:52

Cora:

Fietsen slapen drinken eten, je zorgen deze weken vergeten. Wat zou er moeten wijken, om je slaapplaats te bereiken? Alleen genieten van het moment, zijn jullie dat al gewend?
    Het uiteindelijk doel is al in zicht, bruin en blauwe ogen zijn op jullie gericht, bij aankomst is een dankwoord wel verplicht. Aan met name Loes en Fleur, die jullie lieten gaan zonder gezeur!

• 12 Juni 2019 - 07:19

Wiel :

Weer een mooie dag. Veel kerken wat veel overeenkomsten heeft met Corsica. Ieder dorp hoe klein ook heeft een kerk. Ja Arie wat de uitspraak van je vader wat bergen en afstanden aangaat moet je op je hoede zijn , maar dat wist je al hahaha. En het eten maakt ook veel goed he.