Dag 5: Van Aldeo del Cano naar Cáceres, 25 km - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 5: Van Aldeo del Cano naar Cáceres, 25 km - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 5: Van Aldeo del Cano naar Cáceres, 25 km

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

30 Mei 2019 | Spanje, Cáceres

Jullie lezen het goed, vandaag slechts 25 km. Zijn de pelgrims aan het eind van hun Latijn? Hebben ze pech aan hun fiets? Mijn vader beloofde een rustdag. Als hij zoiets zegt dan ben ik meteen op mijn hoede. Zijn steenworpen zijn berucht. Als we vroeger op fietsvakantie waren en we vroegen uitgeput hoe ver het nog was, dan betekende zijn antwoord “een steenworp” een afstand die kon liggen binnen een bandbreedte van ergens tussen de 1 en de 30 kilometer. Zijn stenen konden dus ver reiken. Geheel onverwachts stopten we na 25 km in het stadje Cáceres, befaamd om zijn oude centrum. Mijn vader regelde een appartement pal naast de Plaza Major, ideaal voor sightseeing en siësta. Het zou dus echt een rustdag worden. Het begint werkelijk bijna op een vakantie te lijken! Het centrum van Cáceres is UNESCO werelderfgoed en een bezienswaardigheid die niet overgeslagen mag worden. Binnen de ommuring liggen smalle straatjes met paleizen, landhuizen, kerken en kloosters. De kerktorens konden allemaal beklommen worden dus uiteindelijk was het toch een sportief dagje. De uitzichten waren grandioos. Na de siësta ging ik zelf nog wat kerkjes af, om als pelgrim zoveel punten te verzamelen. Je weet nooit wanneer je voor de hemelpoort staat en waar je dan op wordt beoordeeld, dus laat ik maar het zekere voor het onzekere nemen. Dan doen de Spanjaarden ook. Het is verbazingwekkend hoe snel de kerken vollopen als de klokken beginnen te luiden. Op een gegeven moment liep ik langs een cafeetje dat vol zat met mannen, die met het gezicht gericht naar de deuropening met open mond naar één punt keken dat boven de deuropening lag. Dat maakte mij nieuwsgierig en ik stapte het café binnen, draaide mij meteen om en keek naar een TV-scherm, dat boven de deuropening aan de muur was bevestigd en waarop stierenvechten te zien was. Daar zaten de mannen dus naar te kijken. Ik liep naar de achterkant van het café en ging op een trapje zitten om de match een stukje te volgen en de reactie van de mannen te bekijken. De stier was de uitputting reeds nabij. De toreador, die gekleed was in een prachtig kostuum, draaide als een balletdanser met sierlijke bewegingen om de stier heen, die zich nauwelijks meer liet uitdagen. Het publiek in de arena moedigde de toreador aan om er een eind te maken. Ook de mannen in het café reageerden opgewonden. Ik was uiteraard voor de stier maar het zag er niet goed uit voor hem. Met een prachtige draai stond de toreador ineens frontaal voor zijn horens en stak zijn laatste zwaard achter in de nek van het arme dier. Hierdoor kreeg het beest een laatste opleving en deed een uitval, maar werd direct afgeleid door twee andere toreadors die snel kwamen toerennen. Hierna zakte het beest door zijn knieën. Ik kon de dierenmishandeling niet langer aanzien en verliet het café.
Morgen fietsen we naar het nationale park
Monfragüe. Daar woont de grootste populatie monniksgieren van Europa, heel toepasselijk voor ons pelgrims.

  • 30 Mei 2019 - 18:57

    Danie:

    Vergeet buiten de steenworpen ook de molshopen niet maar wederom een zeer prettig verslag om te lezen broer. Vroeg me al af waarom pap vanmiddag een onverwacht chatberichtje stuurde. Fijne tijd samen xxx

  • 30 Mei 2019 - 20:43

    Hans:

    HadieArieArie,

    Bijzonder verhaal weer. Ben blij dat jullie je goed voorbereiden op de trip naar de Hemelspoort. En dat op Hemelvaartsdag! Begin nu ook beter te begrijpen waarom die Gieren "Monniksgieren" genoemd worden. Er vloog er van de week trouwens eentje van Drenthe naar Apeldoorn, om daarna als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Het ga jullie goed verder.

  • 31 Mei 2019 - 01:52

    Alida:

    Hallo lieve allebei

  • 31 Mei 2019 - 01:54

    Alida:

    Zie de tekst is niet overgekomen, schreef, dat het goed is dat grote Arie, na de signalen van zijn lichaam luistert. Samen nog een fijne vakantie en verheug me op het verslag vandaag. Knuf.

  • 31 Mei 2019 - 08:50

    Wiel :

    Ja inderdaad je zou denken dat jullie aan het afbouwen zijn maar schijn bedriegt natuurlijk hahahaha. Ja stierenvechten aangaat vind ik het een vreselijke traditie. Misschien dat er ooit een einde aankomt. Groetjes Wiel.

  • 31 Mei 2019 - 16:01

    Paul :

    Rustdag?? Voorwaar broeders, waar is de nimmer aflatende inzet tot boetedoening? Nou ja.... Ok ok..... Eén dagje dan...... Het is jullie gegund.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arie

Actief sinds 17 April 2017
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 20580

Voorgaande reizen:

25 Mei 2019 - 16 Juni 2019

De zilverroute

19 Mei 2017 - 22 Juni 2017

Santiago de Compostela

Landen bezocht: