Dag 7: Van Monfragüe naar Hervás, 80 km - Reisverslag uit Hervás, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu Dag 7: Van Monfragüe naar Hervás, 80 km - Reisverslag uit Hervás, Spanje van Arie Wit - WaarBenJij.nu

Dag 7: Van Monfragüe naar Hervás, 80 km

Door: Arie jr

Blijf op de hoogte en volg Arie

01 Juni 2019 | Spanje, Hervás

Vandaag is onze laatste dag in de Extremadura. De hel is best wel meegevallen maar de duivel zal ons nog flink in de hielen bijten.
De dag begon met een sober ontbijt van geroosterd brood, kaas, Iberische ham, paté, roomboter, jam, yoghurt, koffie en cake. Hier konden we wel even mee vooruit. Nadat de herbergierster ons met tranen in de ogen uitgeleide had gedaan, klommen we langzaam park Monfragüe uit, langs kliffen en met mooie vergezichten. Spaanse keizerarenden zweefden op de thermiek boven ons hoofd. In de loop van de ochtend bereikten we de stad Plasencia, na een prachtige afdaling die ik beheerst nam want ik had mijn lieve Fleur beloofd heelhuids thuis te komen en niet met 70 km per uur naar beneden te razen. Plasencia heeft een mooie kathedraal die we uiteraard bezochten, hetgeen weer een stempel opleverde in ons pelgrimspaspoort. Hierna zou het zwaar worden. We moesten weer omhoog, de temperatuur liep op tot ver boven de 30 graden. We volgen weer een stuk van de niet geasfalteerde Romeinse weg, dat volgens ons gidsje goed befietsbaar moest zijn maar dat viel tegen. Veel stenen en zand, het schoot niet echt op. Fijne afwisseling waren de resten van de Romeinse stad Caparra, in vroegere tijden gebouwd aan de Zilverroute. Indrukwekkend is de triomfboog, waar onze route doorheen liep.
Hierna konden we gelukkig weer over asfalt fietsen maar dat was dan ook het enige bewijs van beschaving. Verder was er niets, tientallen kilometers lang. Alleen een alles verzengende zon. Eind van de middag bereikten we, aan het eind van ons Latijn, na 80 km afgelegd te hebben uiteindelijk Hervas, een middeleeuws stadje met een heel goed bewaard gebleven Joodse wijk uit de 14e eeuw. Er was verrassend genoeg bijna geen slaapplaats te krijgen maar het was ons gelukt om midden in de oude Joodse wijk een appartement te vinden. Omdat we pelgrims waren kregen we nog korting ook. Heel apart in de wijk is dat de muren van de huizen zijn bedekt met dakpannen. Op sommige huizen staat aangegeven dat er Hebreeuws wordt gesproken.
We hebben er 1 week opzitten! Bijna 500 km afgelegd, geen fietspech, geen valpartij, veel ervaringen rijker.

• 02 Juni 2019 - 05:14

Loes:

Lieve mannen, gelukkig maar, tot nu toe geen pech, houen zo! Misschien houdt OLH toch een oogje op jullie. Wat een prachtig land toch, met zoveel oude cultuur en natuur. In het reisverslag van onze fietstochten uit 1998 kan ik meegenieten van de plaatsen waar jullie nu komen en waar wij ook zijn geweest.
    Rij voorzichtig, tart je engelbewaarder niet, want de duivel blijft op de loer liggen.
    Liefs!

• 02 Juni 2019 - 17:12

Joke:

Dag Arie, wat een mooi verhaal weer, maar ook petje af wat een prestatie

• 03 Juni 2019 - 09:01

Paul:

Niet dralen, gewoon doorgaan zo en de finish halen! :)

• 04 Juni 2019 - 07:40

Wiel:

Weer een mooi verhaal. Wat kent Spanje toch een histori. Mooi om het allemaal mee te maken. 500 km erop zitten knap van jullie met die warmte.